måndag 9 september 2013

Ekologiskt kött

Ibland går man bara runt och tänker att man ska göra något. Jag har tänkt i ett halvår att jag ska köpa ekologiskt kött från en köttbonde där djuren behandlas väl. Men jag har inte gjort något åt det förrän idag. Ringde och såg till att bli mer på nästa leverans till Växjö. Det skulle dröja ungefär en månad sa hon, men det får vara så. Nu är vi i alla fall på gång. Djuren har ett gott liv, får vara ute när de vill, får ekologiskt odlat spannmål från den egna gården, inte massa mediciner och gmo-skit som den där fläskfilén för 49,90 på ICA förmodligen är packat med.

Egentligen skulle jag vilja bli vegetarian, men ännu så är jag inte redo att ta steget fullt ut. Men något kan jag ju göra och det är då detta :) Maten här hemma ska bli så mycket ekologiskt som möjligt också. Jag är less på att läsa i tidningarna om alla gifter vi får i oss. Någonstans måste man vara en ansvarsfull konsument och visa att man inte nöjer sig med den skit de säljer.

Det som också är roligt med att få olika sorters kött (köper ju låda med 25 kg) är att man blir tvungen att lära sig laga lite olika grejer. Utmaningen för hösten :)

Känns så skönt och bra. Beställde på dittekokott.se efter tips av en bekant. :)

2 kommentarer: