torsdag 13 december 2012

Plugga plugga!

En vecka kvar till tentan. Mycket tid går åt att försöka nöta in grammatiken. Prepositioner, konjunktioner, subjunktioner, adverb, satsschema, fonem, morfem huvudsatser och bisatser och allt vad det är som ska in i hjärnan. Innan kunde jag bara verb, adjektiv och substantiv. Grammatikkunskaperna var med andra ord inte på topp. Men jag känner ändå att pluggande ger något och det som från en början kändes som en omöjlig uppgift ter sig inte längre lika tuff. Men lugn är jag då inte, det är mycket kvar.

Blev intervjuad av en doktorand igår i ett forskningsprojekt och fick då höra att de skruvat upp kraven för vad man ska lära sig på lärarutbildningen. Den har innan fått lite skit för att vara för enkel. Något som jag inte känner igen och fick alltså bekräftat att så är inte längre fallet. Ibland kan jag känna att jag ska ju bara undervisa i mellanstadiet och varför ska jag då kunna det som inte ens tas upp i gymnasiet. Men har fått förklarat för mig att det är viktigt att vi vet vad som kommer att komma under hela elevernas skolgång för att kunna lägga upp vad de ska lära sig när dom är små. Visst kan det ligga något i det.

Snart är iallafall denna kursen klar. Blir det ett G så måste detta firas! ;) Har aldrig varit så glad för ett godkänt som jag då kommer vara! Det är tufft men jag ska klara det! :P

Kram på alla mina nära och kära!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar