fredag 18 november 2011

Finska julstjärnor

Idag hittade jag katrinplommon i skafferiet och kom därför på att jag skulle dra igång och baka finska julstjärnor. Detta är något som vi alltid fick av farmor på julen när vi var små. Jag vet inte om det är något för dom som aldrig innan ätit det, men jag tycker dom är supergoda. Dock så var jag inte i köket när de var inne i ugne och tyvärr var en kvar för länge i vår ugn för dessa så det vart lite för välgrillade, men ändå goda. Men som sagt hade jag gärna haft dem blekare.
Här kommer iallafall receptet. Väldigt få ingredienser i dessa :)

Smördeg:
300 gram smör
5½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 dl vatten

Blanda rumstempererat smör med mjölet och bakpulver. Blanda ihop till en smulig deg. Häll sedan i vatten och blanda snabbt till en slät deg. Låt degen stå kallt.

Fyllning:
250 gram kärnfria katrinplommon
3 msk socker
ca 2 dl vatten

Klipp plommonen i små strimlor, tillsätt övriga ingredienser och koka långsamt i 20 minuter. Låt smeten svalna och mixa den sedan slät med mixer.

Kavla ut degen och dela den i fyrkanter (ca 7x7 cm). Skär ett hack in mit mitten på alla fyra sidorna. I mitten ska du lägga fyllningen (jag gjorde lite tvärtom denna gång, gjorde alla stjärnor först och klickade sedan i fyllningen)och sedan vika ihop från mitten till kanten. På så vis får du en stjärna. Pensla stjärnorna med ägg och grädda i 225 grader i ca 15 minuter (Skulle alltså varit en kortare stund för mig).


Mammas lilla hjälpreda

 
Färdiga julstjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar