lördag 11 februari 2012

Män är från Mars och kvinnor är från Venus

Såg på Skavlan igår. Författaren till den kända boken Män är från Mars och Kvinnor är från Venus var på besök i Skandinavien. Han vart mer eller mindre sågad av Mona Sahlin, Timbaktu och Norges utrikesminister. Han menar ju på att det är stora skillnader mellan män och kvinnor och att vi i Skandinavien lär oss att alla är lika. Men det är vi inte. Jag förstår inte varför dom blev så upprörda på honom. Jag tycker han har rätt i det han säger.

Det är därför kvinnor ofta har liknande problem med sina karlar och män har gemensamma problem med sina fruar som andra män.

Killar har svårare att visa och prata om känslor än kvinnor. Kvinnor vill prata och älta allt mer än män. Sen finns det alltid undantag som bekräftar regeln.

Det handlar inte om att vi ska säga att någon är bättre än den andra. Bara att vi är olika och att acceptera det. Det är helt okej. Jag kan inte räkna med att Andreas ska tänka som jag och han kan inte räkna med att jag ska tänka som honom. Vi är styrda av olika hormoner och våra kroppar är uppbyggda på olika sätt. Om man ska generalisera så är män och kvinnor bra på olika saker. Jag tror vi är gjorda så för att komplettera varandra. Världen vore nog inte bra om bara den ena sorten fanns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar