måndag 6 juli 2009

Dubbelkollat med försäkringskassan

Imorse ringde jag till försäkringskassan för att höra mig för vad som gäller med min föräldrapenning då jag numera inte har något riktigt jobb. Men som tur var fick jag just det svaret jag önskade. Min SGI (Sjukpenninggrundande inkomst) är skyddad bara jag är inskriven på arbetsförmedlingen från första arbetslösa dagen, vilket jag är. Och det finns ingen regel som säger att man är skyddad bara 6 månader eller så, utan min föräldrapenning kommer räknas på mitt heltidsjobb innan arbetslösheten oavsett vad jag gör idag. Jag kan lugnt jobba extra på Lindex ända fram till förlossningen om jag så vill och inget händer. Kändes skönt att få det bekräftat att det inte spelat någon roll för föräldrapenningen om jag fått ha kvar mitt jobb eller inte..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar