söndag 13 december 2009

En utmaning i taget

Utmaningen för stunden är ju att få amningen att funka som den ska. Jag vill verkligen inte ge upp och får jättebra stöd av alla att fortsätta försöka. Nu kör jag med pumpen och matar med flaska förutom på nätterna. Vet inte om det är så bra egentligen, men jag måste få bröstvårtorna att läka ut.

Nästa utmaning är att få henne att sova i sin egen säng. Nu accepterar hon inte ens att ligga bredvid mig utan hon ska ligga på mig. Så jag sover uppbullad med kuddar bakom och med amningskudden och hon i min famn. Vet att detta inte heller är det bästa, men känner mig lite för labil för stunden för att ha en skrikande bebis. Jag känner mig som en dålig mamma så fort hon skriker och jag inte får henne att sluta, fast jag vet att det är normalt att bebisar skriker lite varje dag. Men mamma blir ledsen såfort bebis är ledsen. Blir väl bättre när hormonerna stabiliserats lite..

3 kommentarer:

  1. Det är något som skär i en när ens bebis skriker. Jag klarar inte av när någon annan håller Isabella och hon skriker. Då måste jag genast ta över.

    Hon sover också bredvid mig i sängen, fast det är för att jag vill ha henne nära. Har börjat "träna" mig på att låta henne sova i sin sojälsäng, genom att lägga henne där några gånger på dagen.

    Hoppas du får bukt på amningen, men du ska inte känna att det tar över fullständigt - du måste ju må bra också. Tycker det är starkt av dig som pumpar!!!

    Stor kram Stina

    SvaraRadera
  2. Hej Stina!

    Jag hade också jätteont i bröstvårtorna i början. Jag hyrde hem en elpump från BB och pumpade ut och gav på flaska. Det fungerade jättebra, bröstvårtorna läkte. Men man trodde aldrig att man skulle kunna amma utan att det skulle göra ont...Jag var även på amningsmottagningen och fick lära mig att slappna av...och efter det blev allt mycket bättre. Det visade sig att jag tidigare hade spänt mig varje gång han skulle äta eftersom jag visste hur jäkla ont det skulle göra. Detta medförde att Lowe fick suga jättehårt för att få igång utdrivningsreflexen vilket i sin tur ledde till ömma bröstvårtor. Så att bara slappna av och ta djupa andetag hjälpte mig enormt mycket. Hoppas det löser sig för dig. Det blir bättre med tiden!

    Hälsningar Jonna
    (Gick i Andreas parallellklass på gymnasiet)

    SvaraRadera
  3. Inne o kikar lite=)
    Jag hade också jättejobbigt med såriga o jätteonda bröstvårtor. smörjade dom hela tiden o sen när jag ammade hade jag sådana amningsnappar, så hon inte sög direkt på vårtan. Har en kompis som använde snäckskal istället för inläggen, de gör att vårtan aldrig torkas ut, utan de blir som ett vakum med bröstmjölken, som håller dom fukiga eller vad man ska säga hela tiden..de ska jag köpa denna ggr=)
    Hon sa att de funkade verkligen super, hon hade aldrig några problem. Tror de fanns att köpa på BB eller amnings- på sjukhuset. Lycka till!! Hoppas de blir bättre.Kramis

    SvaraRadera