onsdag 14 oktober 2009

Bada badkar

På förlossningen här i Växjö har dom badkar. Det kan man använda sig av som smärtstillande. Jag vill absolut bada badkar då vi inte har något hemma som man kan använda sig av för att slappna av. Barnafadern är också välkommen att bada samtidigt, men han ska då använda badbyxor för annars vågar inte personalen gå in skojade min barnmorska idag.. haha..

Har pratat om smärtlindring och tittat på förlossningsfilm. Det jag inte gillade med förlossningsfilmen var att det kändes som de vinklade det hela att man är mer duktig om man föder utan smärtlindring. Någon ville utforska smärtan osv. Det vill verkligen inte jag. Barnmorskan tyckte också att detta var dumt och ville starkt påpeka att ingen ska genomlida något för att "vara duktig". Alla som föder är duktiga och det är hårt arbete hur det än är..

Min tanke är att använda mig av lustgas och epidural. Trots att jag är stickrädd som fan och mår dåligt bara jag tänker på epidural (och nålen som sticker i handen, AJ!) så ser jag detta som ett väldigt bra sätt att klara förlossningen. Min smärttröskel är låg så jag ska ha hjälp med detta. Sen varmt bad, massage av pappan, röra på sig.. Det är min plan i det hela. När barnet väl ska komma ut så vill jag stå på knä i sängen. Vill inte ligga på rygg då det känns som att bebisen ska ta sig ut för en uppförsbacke.

Jag är mycket väl medveten om att allt detta kan ändras och eftersom jag inte innan fött barn så kan jag ju inte veta. Men jag tror det är bra att ha en bild av vad man tänker sig innan.

En sak som jag tycker är toppen med sjukhuset i Växjö är att när man fött, om allt går bra, så får man bo på "bb lättvård". Där finns personal, men de håller sig lite brota och man får sköta sig själv ganska mycket. Man har eget kylskåp osv. Och viktigast av allt. Här får pappan bo med mammans och bebisen tills det är dags att åka hem. För mig är det helt orimligt om Andreas skulle åka hem och jag vara på sjukhuset. Det är hans barn med och jag vill att vi alla är tillsammans. Bra jobbat Växjö :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar