torsdag 24 september 2009

Barnmorskemottagningen - Landstingets bästa avdelning

Seriöst så måste barnmorskemottagningen vara sjukhusets bästa avdelning, eller är det bara jag som har fördomar om sjukhus? I morse hade jag inte känt bebisen på över ett dygn så som den oroliga mamma man är ringde jag till dem såfort de öppnade telefon kl 8 i morse. Hade körlektion 8.30. De sa att det nog inte var någon fara, men att jag skulle komma in på en gång så de fick lyssna på bebben. Jag skrev en lapp till Arne som jag skulle köra med och traskade till sjukhuset. Fick komma direkt till hon jag pratat med i telefon och hon var jättegullig. Hon kände på magen och sa att bebisen låg på tvären och sedan lyssnade hon på hjärtljuden. 158 slag i minuten var de först, sen lugnade den ner sig till 148 slag. Hon sa att det var helt normalt att hjärtat slår lite fortare när hon buffat runt och känt på magen.

Jag var så lättad att jag nästan började gråta när jag skulle därifrån. Man känner sig så dum som går dit när det inte är något, men det är ju första gången jag uppsöker någon på det viset och det finns nog värre fall. Hon sa att man alltid ska dubbelkolla och bli av med oron så hon fick mig inte alls att känna att jag var där i onödan. I vården förövrigt tycker jag att man får tjata sig till att komma och kolla om det är något (när jag tex hade dubbelsidig öroninflammation och fick tjata tjata tjata mig till en tid och överdriva allt. Blev en ordentlig pencilinkur då). Här var det bara att ringa och säga som det var så fick man komma och kolla så det inte är någon fara med bebben.

Älskar den lilla varelsen inom mig så himla mycket redan och är så rädd om det livet.

Tack Ingela på Växjö lasaretts barnmorskemottagning!

1 kommentar:

  1. Instämmer helt och hållet! Mina erfarenheter är också att man blir tagen på allvar om man ringer till mödravårdscentralen. De vill liksom hellre att man åker in och kollar en gång för mycket! Inte som när man ringer till sjukvårdsupplysningen om något. Ta en alvdeon och gå och lägg dig ungefär...
    Men skönt att allt var bra med bebben! Jag har blivit ordinerad halv-vila eftersom mitt blodtryck var högt på kontrollen igår =/ Ska dit imorgon igen, får se vad de säger.

    SvaraRadera