måndag 21 september 2009

Besök hos barnmorskan

Har varit hos barnmorskan i morse. Allt gick bra. Inga blodprover eller stick i fingret denna gång. Mitt SF-mått var 26 och det är i mitten av de tre kurvorna så det såg bra ut. När hon skulle lyssna på hjärtat så sparkade bebisen flera gånger på mikrofonen så den lyfte nån milimeter. Gilllade kanske inte att bli störd av ljudvågorna, hihi.. Hjärtat slog nu i 145 slag i minuten så det har gått ner. Det rörde sig mycket där inne hela tiden sa hon, och det kan jag verkligen tänka mig så mycket som det sparkar nuförtiden. Hela magen gungar stundvis. Men det är mysigt även om det ibland håller mig vaken om nätterna.

Frågade om otäcka scenarier som jag sett på Förlossningskliniken på tv. Hon sa att man skulle ta det programmet med en nypa salt för de vill dramatisera allt och vårt barn har inte ryggmärgsbråck eller tarmarna utanför kroppen för det har dom tittat på. Därför kör de ultraljudet rätt sent i Växjö för då ser dom tydligen detta som allra bäst. De flesta barn föds friska och det vet jag ju, men vill garantera mig om att de vet att tarmarna inte hänger utanför för gör dom det så måste man förlösas med kejsarsnitt.

Ang svininfluensan så hade de inte fått någon exakt information utan det senaste är ju att alla gravida ska vaccineras och hur det kommer gå till rent praktiskt visste hon inte idag.

Nästa besök så blir det sockerbelastning för min del. Kul att sitta där i två timmar och inte fått äta frukost och sedan dricka sockerlösning.. blä. Men men det får ju gå..

4 kommentarer:

  1. usch, jag tror jag kommer slippa glukosbelastningen helt, verkar så hittills iaf, om inget ser konstigt ut på blodproverna, men det har det ju inte gjort hittills

    SvaraRadera
  2. sv: vi har ju varit helt förskonade fårn alla graviditetskrämpo i min släkt, förutom ischias då, och det har ju jag med åkt på nu verkar det som, men det klarar jag av att stå ut med...
    låter härligt med bostadsrättsvilla, för oss är det ju en vanlig lägenhet, men den ligger så till att man får känslan av att det är ett radhus när man går förbi. stor uteplats, vägen utanför leder fram till en liten parkering så väldigt lite trafik, gången fram till ytterdörrn är bara vår ;) ingen annan har någon anledning att gå där eftersom det inte leder till någon annan lägenhet, gräsmatta som vi kommer kunna utnyttja ordentlgit i sommar och en hög häck runt så det är riktigt avskiljt.. :D villa blir det nog så fort vi har råd och vet vart vi ska bo...

    SvaraRadera
  3. Vi var också där idag, men vi missade nog varandra ;-) För du går väl också på Lasarettet i centrum?

    SvaraRadera
  4. Ja vi var där senare då, runt niotiden, gick och hyrde bilbarnstol först och sen hade jag tid vid 9.30 på mvc. Fin mage du har nu! Jag låg på samma SF-mått vid första mätningen. Låter sådär kul med sockerbelastning =/ Är du i riskzonen för diabetes?

    SvaraRadera