fredag 27 november 2009

Mazlows behovstrappa

Om ni läst psykologi i skolan så har ni nog hört talas om Mazlows behovstrappa. Herr Mazlow radade upp vad man behöver för att leva. Det allra första man behöver få tillgodosett är ju de fysiologiska behoven. Och vilka är dom?

Jo, Basala behov som luft, vätska, mat, värme, sömn, sex. (En av dom klarar jag mig dock alldeles utmärkt utan just nu, gissa själv vilket. hahaha) Men vad händer med en människa som inte får de andra tillfredsställda?

I morse kände jag mig bitter och sjuk. Något känns fel i hela kroppen. Jag vill inte vara med längre, jag orkar inte med karusellen som kallas livet. Jag var utan sömn. Det används i vissa länder som tortyr. Efter att ha skrapat ihop mindre än 17 timmars sömn på fyra nätter så kände jag att det var nära att man skulle bryta ihop.

Gick och la mig när Andreas åkt till jobbet och det var som myror i hela kroppen, det gick inte att ligga still och få ro. Men tillslut så somnade jag, och sov tre timmar och vaknade bara en gång på dom tre timmarna. Jag känner mig som en helt ny människa. Det är fantastiskt vad de basala behoven kan göra med en, både när man inte får dom tillfredställda och inte.

Nu känner jag att jag kan klara att fortsätta vara gravid. Något som kändes som en omöjlighet i morse. Visst får hon gärna komma ut nu, men jag orkar helt plötsligt med livet igen.

Är det inte underbart? Och är det inte något litet, litet som ibland behövs för att känna sig som en människa igen, inte en bitter zoombie?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar